Arkadia humanisty i polska ortografia

           Z trudnościami i pułapkami polskiej ortografii zmierzyła się grupa uczniów z Zespołu Szkół Chemiczno – Elektronicznych im. Jana Pawła II w Inowrocławiu. Piętnaścioro śmiałków, uczestników tegorocznego Konkursu Ortograficznego, przekonało się o tym, że zmagania z polską pisownią mogą dostarczyć sporo emocji. Tekst szkolnego dyktanda dotyczył dylematów młodego humanisty, zdystansowanego wobec rytmu współczesnego świata i poszukującego dla siebie arkadyjskich przestrzeni. W jego życiowym programie nie ma miejsca – jak pisali uczestnicy dyktanda – na chorobliwe tempo, chaos, harmider, hałas, haniebną harówkę i dyshonor. Za niegodne uznaje forsowanie hurmem bramy do królestwa współczesnego konsumpcjonizmu z jego tandetnym chłamem. Pragnie przede wszystkim osiągnąć egzystencjalną harmonię w gronie lojalnych, zahartowanych w życiowych doświadczeniach, druhów.

           Zapasy naszych uczniów z polską pisownią  pozwoliły na wyłonienie zwycięzców, którzy 28 marca 2025 roku przyjęli gratulacje, dyplomy i nagrody książkowe od Dyrektora szkoły Pani Doroty Gliwińskiej oraz, uczącej języka polskiego, Pani Sławomiry Zaporskiej – Zaręby. Pierwsze miejsce w Konkursie Ortograficznym zdobył  Kamil Czołgosz (klasa I a TI), miejsce drugie przyznano Kornelowi Krzewinie (klasa II a TI), a miejsce trzecie Wojciechowi Kubiakowi (klasa IV a Ip). Na wyróżnienie w tym konkursie zasłużył również uczeń Miłosz Ławecki (klasa III TA/E).

          Na dyplomach, które otrzymali zwycięzcy szkolnego konkursu, zapisano motto –  fragment wiersza Juliana Tuwima pt.  Zieleń. Wybitny poeta, wirtuoz języka polskiego, pisze w nim o pięknej ojczyźnie – polszczyźnie . Organizatorzy konkursu życzą wszystkim uczniom naszej szkoły, nie tylko tegorocznym uczestnikom ortograficznych zmagań, aby unikalne piękno ojczyzny – polszczyzny stanowiło dla nich zawsze źródło lingwistycznej i estetycznej inspiracji.

Tekst: Sławomira Zaporska – Zaręba

                                                                                                                            

Przejdź do treści